zaterdag 24 december 2011

Onze dagen in Nederland

Eindelijk het appartement gevonden in Almelo,we zijn er wel een paar keer langs gereden.Maar ja moe van de reis,donker ja dan zie je het niet zo meer.Maar gevonden en naar binnen,ziet er helemaal goed uit.Maar we moesten gelijk even wat boodschappen doen,er was geen toilletpapier,en natuurlijk geen eten en drinken.We hadden Jolanda al gevraagd om boodschappen te doen,en dat had ze ook gedaan.Maar we waren er zondag niet en Jolanda moest maandag werken.

Gelukkig was de supermarkt heel dichtbij,de appartement staat mooi in het centrum van Almelo.En dan loop je daar in de winkel en wat zie je dan ........broooooooooooooood,brood,brood hahhaha en zoet beleg op brood mmmmmm.Het water liep gewoon in de mond.Heerlijk brood van de bakker gegeten.

Maar eerst nog even wat je voelt als je weer in Nederland bent,nou het was eigenlijk beetje een domper voor ons.Het vieze gespuug wat je op de stoepen ziet,de "vriendelijkheid "van de mensen.Je wordt gewoon omver gelopen,geen rekening met elkaar houden....ikke eerst.We wisten wel dat de maatschappij hier in Nederland zo is.Maar het viel nu echt wel rauw op je dak zeg.

Johann en ik hadden vaker met elkaar over dat we de maatschappij,de mensen in Nederland hoe ze zijn en doen.Niet is wat wij leuk vinden,iets waar wij niet aan willen mee doen.Maar soms wordt je gewoon wel in dat hoekje gedrukt en als je toch voor jezelf wilt op komen,ga je soms mee in dat, ikke en de rest kan stikken.En hier in amerika hoef je dat echt niet,dan praat ik natuurlijk wel over dit gedeelte waar wij zitten(denk zoals in New York,zulke steden wel anders is).Hier kun je zijn wie je bent zonder dat je soms moet vechten om je staande te houden.Zo voelen wij dat en ervaren het hier ook zo.En zo dachten wij al voordat wij naar amerika gingen over de Nederlandse maatschappij.

En ja als je dan in je eigen landje terug komt,is het echt wel anders hoor.Bij de trein drukken ze je gewoon aan de kant,op de roltrap wordt je naar de kant gedrukt,want Mvr heeft heel veel haast en knalt gewoon tegen Johann op en zegt ook nog niks .En wat op valt wij lopen met de houding van we gaan wel aan de kant,en houden de mensen om  ons heen in de gaten.Dat je ze niet in de weg staat,rekening met elkaar houden.Pfpfpfpfpf wat kan er veel veranderen in 8 maanden,in jezelf en je houding naar anderen en hoe je er nu tegen aan kijkt.En kan je wel vertellen ,dat het mij/ons heel erg tegen gevallen is.Dat was echt geen fijn thuis komen in Nederland.Ik wou dat er wat van dat vriendelijkheid en rekening met elkaar houden mee kunnen nemen naar Nederland,en aan de mensen geven.Ik denk dat er heel wat gelukkige mensen zullen rond lopen.

En nu maar wat we allemaal gedaan hebben.Maandag avond is eerst Jolanda,mijn zus ,nog langs geweest.Het was heel fijn om haar in het eggie te zien.Dinsdag morgen eerst naar Johann`s werk ,de kinderen bleven lekker thuis.S`middags naar de tandarst,en daarna naar mijn oom en tante op viste.Het is wel raar je komt om gedag te zeggen na 8 maanden en gelijk als je weer weg gaat neem je afscheid,voor hoe lang weet je niet.

Woensdagmorgen eerst langs bij Dhr Riddering,ach dat manneke stond ons aan te kijken van die zijn er echt.Ze zijn echt gekomen.Een dikke knuffel en even kletsen.Hij was heel blij om ons te zien.Daarna zijn we naar binnen gegaan bij Livio.Ben heel erg warm ontvangen door mijn collega`s en bewoners.Johann en de kinderen zijn later weg gegaan ,winkelen en natuurlijk patat eten bij de haven hahahaha.Ik ben gebleven om lekker met de collega`s te kletsen en met wat bewoners.Er waren zelf wat die mij herkende,heb dikke kussen gehad,dat ze mijn hand vast hielden,en daar kussen op.Het raakte me wel dat ze mij herkende en ook nog zo`n warme ontvangst.En ook de warme ontvangst van mijn collega`s,had ik echt niet verwacht.Dat er mensen zijn die zo naar mij kijken en leuk vinden dat ik er ben.Heb natuurlijk  mooi meegewerkt,samen met F eten rond gebracht ,bij bewoners op het appartement.Daarna helpen met noteren wat de bewoners wou eten,uit serveren,en natuurlijk afruimen.Ik heb heerlijk gewerkt,gevoel dat ik niet weg was geweest,tot dat er een gesprek in de keuken was over veranderingen in de grand cafe.Ik wou mee praten en bedacht me ineens,dat kan niet je werkt hier niet meer,je kan je daar niet mee bemoeien.En dat kwam eigenlijk wel best wel binnen.Had door dat ik dit helemaal nog niet had afgesloten,geen echte afscheid had genomen.Want ik praat ook telkens over mijn collega`s ,mijn werk.En dat is het niet meer.De collega`s zijn nu hele goede vrienden.en daar heb ik best moeite mee gehad en veel verdriet.Johann en de kinderen haalden mij s`middags weer op.Het was wel heel super om het te doen,heb ontzettend genoten.

Johann is s`avonds uit eten geweest met zijn collega ,die ook een half jaar in Amerika heeft gezeten.Het is nu ook een goede vriend van Johann,en van ons.De kinderen en ik hebben heerlijk brood gegeten,wat kun je daar van genieten,een lekker donker bruin brood met boter en kaas mmmmmm.

Donderdagmiddag eerst Bruce weg gebracht naar een hele goede vriendin van hem.Ze zijn samen naar de stadt geweest.En heb van Bruce gehoord dat ze het heel leuk samen hebben gehad en genoten.Wij zouden Maroeska naar school brengen voor het kerst dinner,maar dat was er mooi niet ,een week later.Een mis communicatie,gelukkig liepen er wel wat leraren rond en de directeur.En die zei meteen,laat haar dan op een dag komen en mee draaien met de klas.Nou dat hebben we gelijk aangepakt,en Maroeska kon  vrijdagmiddag mee draaien met haar oude klas.Toen zijn we maar de stadt  in gegaan,en mooie kleding voor Maroeska gekocht en daarna Bruce op gepikt,en daarna naar onze vrienden(buren).Was leuk om daar te zijn en dan weer naar Almelo.

Vrijdag middag Maroeska naar school gebracht ,met een logeertas.Want ze ging daarna gelijk naar haar vriendin en bleef daar slapen.Ze is heel leuk op school ontvangen,geknuffeld en verbaasd dat ze er was.Er was zelfs eentje die zei telkens ,nee ,ja ze is er.......hahahha.En daarna met Bruce de stadt in om ook kleding te kopen.En daarna hebben wij hem afgezet bij zijn beste vriend,want daar bleef Bruce slapen.S`avonds nog naar de kerst disco geweest van zijn oude school.Normaal mag je daar niet heen als je daar niet op school zit.Maar L heeft gevraagd voor Bruce en dat was goed,ze zouden voor hem een uitzondering maken.Bruce heeft ook veel oude klasgenoten gezien,hij heeft het heel leuk gehad.

En wij zijn s`avonds maar uit eten geweest bij de chinees,wokken.Was heel lekker en genoten en daarna heerlijk terug op de bank hangen hahahahah,we waren nog zo moe.Hoe kan dat nou hihihi.

Zaterdagmorgen de kinderen weer ophalen.Ze hebben allebij heel erg naar hun zin gehad.Maroeska is nog aan het schaatsen geweest,daarma naar de kerstmarkt op school.En zaterdag avond was het ook heel erg gezellig.Wat vrienden van mij zijn langs gekomen(ex- collega`s).F had cake meegenomen,A had overheerlijke bara`s en appelflappen meegenomen.We hebben chinees eten gehaald en lekker samen gegeten.Het was super om zo samen te zijn.

Zondagmorgen ,ontbijten bij de haarmuhle,samen met een duitse collega van Johann en zijn gezin.Hij is hier ook een half jaar geweest in Amerika.Was heel gezellig.En daarn gelijk naar mijn zus en haar gezin.Nou dat was heerlijk om zo  bij elkaar te zijn.Lekker de hele dag geweest,we hebben genoten.En ja dan moet je weer afscheid nemen,van Jolanda nog niet want die zouden we nog even weer zien.Maar het was heerlijk om daar kunnen zitten en effe niks.

Maandag hadden we niks,we hoefden niet naar Enschede te rijden.Maar ja toen moesten we boodschappen doen,wat je graag mee wou nemen(eten).En je al weer voor bereiden op de reis naar huis.

Dinsdagmiddag eerst naar Jolanda,wat op halen en dan ja echt afscheid nemen.Was raar en deed verdriet.Maar ja dat hoort natuurlijk erbij.Van daar uit naar Oma buurvrouw en daar was ook Luana.
Die had van alles en nog wat lekkers voor ons gekocht en op tafel staan,ze was ook heel erg blij om ons te zien.En loetje natuurlijk ook.We hebben ze allemaal best wel gemist.En ja we zouden daar natuurlijk chinees eten,maar dat is veranderd in patat.Ja dat hadden we ook nog niet gehad hahahaha.Bruce is toen ook nog bij een hele goede vriendin langs geweest,die woont in de zelfde straat,ze kennen elkaar al vanaf de lage school,groep 3 volgens mij.

Het was super om iedereen weer te zien,het was een rare week.Veel spanningen,verdriet,blijdschap,genoten en te veel.We waren allemaal ook weer blij om te vertrekken naar huis,de rust,onze eigen dingen.De kinderen hebben het heel goed gedaan,boven onze verwachtingen.We hebben alleen maar brood,patat en chinees gegeten.Ik heb die week alleen maar een eitje gekookt en verder niks,erg he hahahahhaha.

Nou dat was onze trip in Nederland,de terug reis is goed verlopen,maar 20 uur onderweg geweest.We hebben nog wel even in spanning gezeten of we de vlucht naar Hobbs zouden halen.We hadden een vlucht die een uur langer duurde,door de stevige tegenwind,en bij de douane hebben we heel erg lang gestaan in de rij.We hebben stevig door moeten lopen om de vlucht te halen en het was ook gelukt.En dan zit je in de auto naar huis.Wat is dat een fijn gevoel,maar ook eng.Dat je hier al zo thuis voelt en dan terug denkt aan het gevoel wat je had toen je in Nederland was.Dat maakt je ook gelijk heel verdrietig.Want dan denk je als we voor goed terug gaan,hoe gaat dat??????

4 opmerkingen:

  1. Hoe dat zal zijn als je voorgoed terug bent? Dat is vreselijk wennen. Toen wij nog in Frankrijk waren misten we de dingen in Nederland maar nu we hier weer een tijdje zijn zie je net zoals je in jullie verhaal beschrijft hoe anders het hier is en als je hebt meegemaakt hoe anders het kan is het wel heel erg moeilijk om daar aan te wennen. Geniet dus voorlopig nog maar lekker van jullie avontuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Greetje van Gelder24 december 2011 om 12:20

    Ja,ik begrijp,wat je voelt.Dat hadden wij in 1969 al toen we in nederland terugkwamen. We zouden het wel ander doen,maar ach,je valt heel snel weer terug en je doet gewoon weer mee.
    Fijne feestdagen!
    Greetje van Gelder

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is net wat Greetje zegt, als je weer terug bent valt het je na verloop van tijd niet meer op.
    Wat fijn dat jullie hier zo warm ontvangen zijn en ook fijn dat je weer met een goed gevoel naar Hobbs bent teruggegaan. Geniet maar van de kerstdag en van je tijd aan de anderekant van de grote plas.
    Liefs Claartje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. miranda ik heb al dat gevoel als ik terug kom uit het buitenland van vakantie. Wat een drukte wat een stress. Gelukkig verdwijnt dat gevoel en voel ik mij weer happy in nederland. Wat fijn dat jullie zo warm ontvangen zijn en dat je Hobb ziet als thuiskomen zolang jullie er wonen.

    Liefs Gré

    BeantwoordenVerwijderen