zondag 5 februari 2012

Dokter,tandarts,jury

Nou onze belevenissen bij de dokter,huisarts.Als je in Nederland naar de huisarts gaat,kun je gewoon met je hele gezin naar toe.Dat is hier niet bij alle huisartsen.Je hebt huisartsen die alleen volwassen patienten helpen.En dan moet je voor je kind naar de kinderarts.Wij hebben eentje gevonden ,die mag gelukkig wel de hele gezin behandelen.Het is een hele aardige dokter.

Maar voordat je hem te spreken komt gaat er nog wat vooraf,vooral als je voor de eerste keer komt.Je hoeft geen afspraak te maken,dat is wel gemakkelijk.Maar als je voor de eerste keer komt,moet je aardig wat vragen beantwoorden.Zoals natuurlijk eerst je naam en geboorte datum en verzekering,en wie de hoofdverzekeraar is.En dan komt of je last hebt/gehad van je hart,bloed noem maar op een hele rits van ziektes.Of je ouders nog leven.En dan heb je een blz waar je drie keer je handtekening zet.Of je alles begrijpt.En je kind moet ook een handtekening zetten als je haar of hem inschrijft.

En daarna wordt je opgeroepen,de wachttijd mag niet langer duren 30 minuten.En dan wordt je meegomen door een assistente van de dokter.En die gaat je gewicht en lengte meten,en bij de kinderen elke keer als je komt opnieuw het gewicht en lengte.Dan mag je een behandelkamer in,hij heeft er vier.
En daar wordt je nog gevraagd of je allergieen hebt,en aan volwassen of je rookt of drinkt en drugs gebruikt en aan de kinderen of bij hun gerookt worden.Dan wordt er standdaard bij elke bezoek aan de dokter je bloedruk gemeten,temperatuur en zuurstof gehalte bij je vinger.Ook bij de kinderten.

En dan kun je weer effe wachten en dan komt eindelijk de dokter bij je om je te helpen/adviseren.
En zoals laatst met Maroeska met haar enkel,waar ze telkens door heen gaat.Moesten we foto`s laten maken of er niets gescheurd was,dat kan dus daar allemaal,daar hoef je niet voor naar het ziekenhuis.
Dat is natuurlijk wel gemakkelijk,gelukkig niks gescheurd,maar wel een zwakke plek.Moest ze een embrase om haar enkel en dat hebben ze daar dus ook gewoon op voorraad.Eindelijk klaar ,krijg je een blauw papiertje mee wat erop staat wat er allemaal met je gedaan is en of je medicijnen nodig hebt.Ga je naar de receptie en die kijkt of je het vergoed krijgt van je verzekering en zoniet kun je daar direct betalen.

En ben er ook een paar keer met Bruce geweest,last van ingegroeide nagel bij zijn teen.Dan ga je om half 8 er naar toe voor school,je kunt al om 7.00 er heen voor een bezoek aan de dokter.Maar je wacht zekers bijna 30 minuten voordat je geroepen wordt en ja dan de hele ritueel van onderzoekjes voordat de dokter bij je komt.Eindelijk klaar,vraagt de assistente,hij gaat weer naar school ,ja hoor,ooh dan heb je een briefje nodig voor school.............euh een briefje ....................


Ja hoor............... echt dat je kun je afgeven om te laten zien dat je echt bij de dokter bent geweest.Ik heb Bruce naar school gebracht mee naar binnen ,want ik moet een handtekening zetten dat Bruce wat later is en dan krijgt hij een halpas om naar zijn klas te kunnen gaan.En ze vroegen niet naar het papiertje,kon ik het mooi hier voor gebruiken.Het is wat onduidelijk te lezen,maar als je goed kijkt kun je lezen dat  het ook voor volwassenen wordt gebruikt.

Tandarst

Ik ben er met Maroeska vorig jaar al geweest,omdat ze last had van haar kies.Daar had ze al een gaatje in gehad,maar die bleef plagen en ja hoor opnieuw weer een gaatje erin.Dus afspraak maken en ja hoor daar weer een hele vraag lijst,ook met weet niet hoeveel vragen over ziektes die je gehad hebt.En weer veel handtekeningen of je alles goed hebt begrepen.Aan de beurt,eerst nog wat vragen van de assistente,en ja hoor daar komt eindelijk de tandarst.

Hele verhaal uitgelegd,en de conclusie eruit met die kies.Eerst foto maken ,dan een kuurtje mee.Ja je weet maar nooit of er een ontsteking zit.Een nieuw afspraak maken om die kies laten te trekken.Twee weken later er weer heen.

Maroeska best zenuwachtig want ze wist wat er ging gebeuren.Uitgelegd dat ze wel wat bang is voor de spuit.Nou daar hadden ze wel een oplossing voor,eerst met een goedje over het tandvlees tot dat helemaal verdoofd is,en lachgas om haar rustig te maken.En dan kwam de tandarst en die is eerst met haar aan het praten,en ondertussen had hij de verdovingspuit al in zijn hand.Maar dat zag Maroeska niet,en hij keek in haar mond en voordat ze het in de gaten had en voelde, zat de spuit  al in haar tandvlees.

Ik vond wel heel prettig hoe hij daar mee om ging.En toen kreeg ze lachgas en daar moet je normaal gesproken slaperig van worden,je kon zien dat Maroeska daar tegen vocht,en eindelijk was de kies eruit .En toen gaf ze er aan toe en je zag dat ze heeeeeeeel erg moe werd.En dan krijg je weer zuurstof doordat maskertje om je weer wakker te maken.Wel heel grappig om te zien hoe dat gaat.En dit was gelukkig geen verschrikkelijke ervaring voor haar ,maar juist een prettige.

Maar dan krijg je een briefje wat erop staat ,wat ze niet mag en waar je voor moet opletten.Ze zeiden zelfs dat ze de eerste twee uren niet naar school mocht,omdat er wat bloed uit die lege plek kwam en dat ze er steeds een nieuwe watje in moest doen.Ze kon wel in paniek raken.Maroeska keek mij aan met een gezicht van.......................euh..............ik mag toch gelijk naar school...................natuurlijk doen we dat.En toen kregen we ook een briefje mee voor school en die moest ik toen wel afgeven,stel je voor dat je zomaar ergens anders bent geweest wat niet nodig was.

En hier een foto van het briefje wat we mee kregen waar we allemaal wel niet moesten opletten.Heb het ook aan onze tandarts in Nederland verteld..............en die keek mij aan of ik gek was.............hahahahahha


Een week geleden kreeg ik een brief van county district jury.En ik dacht dit is toch niet wat ik denk dat het is.........................brief open maken,heb het wel 2/3 keer gelezen of ik het goed had......................ieieieieiieieieiei....................ja,ik ben uitgekozen voor om misschien in de jury te zitten.en direct wat ik dacht was............NEEEEEEEEEEEEEEEEEEE.........dat wil ik niet.Ik wil niet beslissen over iemand zijn/haar toekomst.Zei tegen Johann hoe komt dat ik uitgekozen ben....ja je hebt een amerikaanse rijbewijs ....................ja die heb ik al hele vier maanden zeg...............

En de vragen wat ze allemaal willen weten van je,en als je niet komt opdagen kun je een boete van 500 dollar betalen of 6 maanden de gevangenis in.Ja dan zeggen dat het een hele eer is als je gekozen wordt.Nou dat vind ik dus niet,want als je een baan hebt en je komt niet opdagen heb je gewoon geen geld.Je krijgt wel een kleine vergoeding als je als een jury wordt gekozen,dat is 6 dollar in het uur.Maar als je meer verdiend, heb je mooi wat geld verlies,en je bent het verplicht of je moet wel een hele goede reden hebben om het niet te kunnen.Zoals ik hahahahhahaha...............want volgens mij ben ik geen American sitizen,heb een kopie van mijn paspoort bij gedaan en geschreven dat ik maar een heeeeeeeeel klein beetje engels kan.En de kopie erbij heb ik gedaan nadat ik gebeld heb met deze instantie.

Dus ik hoop dat ik er mooi onderuit kom.En ik hoorde van Dan de opa van Aurora,als het om een moord zaak gaat.Dan wordt je echt afgesloten van de buiten wereld en van je gezin.Naar de rechtzaal met de bus en dan terug naar het hotel met de bus.Moet je toch niet aandenken want als je pech hebt kan het heel lang duren.En ik vind ook niet dat je de gewone burger dat kunt opleggen zeg,deze verantwoording.Want je hoort vaak genoeg ,als zijn de bewijzen tegen je ,wil nog niet zeggen dat je het ook hebt gedaan.En als je sympathie voelt voor de veroordeelde,dat beinvloed je.En dan wordt er te veel gezegd en ja hoor dan zegt de rechter............jury dit hebben jullie niet gehoord ......duh ......wel dus.

Maar de rechter(ga ervan uit dat het een rechter is hahaha) die op deze brief stond die deed alleen,scheidingen en wie krijgt er voogd over d ekinderen,gelukkig geen moordzaken ......pfpfppfpfpf......daar moet je al helemaal niet aandenken.Maar ja dat hebben wij wel weer hahahahahha........................wij maken hier echt alles mee.


Nou dat was het maar weer,er zijn nog meer verhalen in het verschiet,maar duurt effe.
Maroeska verjaardagfeest,bull riding,valetijnsfeest en natuurlijk ook over valatijnsdag.
Groeten van ons allen




Geen opmerkingen:

Een reactie posten