dinsdag 3 mei 2011

Maroeska `s eerste schooldag

Nou gisteren de jonge dame weg gebracht....op de fiets naar school toe ,ik op de fiets van Bruce geen gezicht een lage mountain bike.......met een rok hahahhaa daar gaan de hilly billy`s.Ze was best zenuwachtig en vond het heel erg eng.......................euh ikke ook.

De juf ving haar op ,het is een hele lieve juf(zo komt tot nu toe over).De juf vertelde dat de rest heel erg benieuwd naar haar waren,er was al een ruzie naast wie ze mocht zitten.En ik vroeg aan Maroeska of ze alles had verstaan ,nee zei ze.....ik vroeg laat maar eens horen wat je wel had verstaan....en ze vertelde netjes in nederlands bijna alles......Daar was ik natuurlijk trots op, ze verstaat meer dan ze kan praten.

De afspraak was als Maroeska het helemaal niet meer begrijpt kon ze zeggen.....M help....dan wist de juf genoeg.Dan werd een nederlandse jongen op gehaald en kon die het uitleggen.Dus wat kan er gebeuren niks meer.Alle kinderen kwamen binnen...en hadden geleerd in het nederlands om goedemorgen te zeggen ..lief he.Heel nieuwsgierig naar dat blonde meisje met haar vreemde taal.En er werd heel spontaan op haar gereageerd.De juf zei tegen mij als ik wou moch ik best nog even zo tussen door langs komen om te kijken hoe het ging.Nou dat heb ik maar niet gedaan stel je voor dat ze het moeilijk heeft en dan kom ik ook nog ...geen goede keuze.Heb direct de mobiele telefoonnummer van de juf gekregen,in geval dat er iets was.Vond ik wel fijn en aardig dat ze dat deed.

Er lag werk op een tafel en de juf legde het aan Maroeska uit dat ze in de rij kon gaan staan en ook pakken...en toen ben ik weg gegaan,Maroeska al mooi afgeleid.Kreeg geen kus van haar dat wou ze niet....snif,snif,snif   dat had mams meer nodig dan zij hahahah.

Nou ik terug op dat kleine fiets met lood in mijn schoenen,dacht kom niet meer over.Heb veel aan haar gedacht en was blij dat ik s`middags haar weer op kon halen.Ze blijven daar gewoon de hele dag op school van 8.50 tot 14.40.Ze zat nog in de klas en ik mocht binnen komen en daar zat een groot blonde meid met een brede glimlach van oor tot oor.Dat was super om te zien.De juf vertelde dat ze goed mee deed en dat ze vaak een glimlach om haar mond had.Nou mooier kun je de eerste dag niet beginnen zeg,wat was ik blij dat de eerste dag zo positief was gelopen.

Maroeska vertelde vol trots dat ze M helemaal niet nodig had,en dat ze zelfs wel wat op het bord heeft geschreven,er was wel een meisje bij haar zei ze,.Nou ik vond het stoer dat ze het gelijk heeft gedaan ,en ze gingen een gedicht schrijven voor moederdag,Maroeska in het nederlands natuurlijk.En ook nog voor de klas voor gelezen wat ze geschreven had.Ze had drie cijfers terug,meid helemaal blij dat waren hoge cjifers een A en twee B`s en dat zit tussen de 8 en 10 voor nederland.

Ze had ook gelijk huiswerk mee,wat woorden schrijven,maar het ergste was een verhaal door lezen van bijna 12 blz,gelukkig zaten er ook tekeningen tussen.Maar voor iemand die bijna geen engels kent en zo vermoeide ,indrukwekkende dag achter de rug is dat natuurlijk zwaar.Samen hebben we het door genomen ,ik wat voorlezen,zij zelf wat lezen en dan ik eerst lezen en Maroeska na zeggen.En zo hebben we het verhaal door gewerkt.En dan zit er een papiertje erbij en die moet je dan tekenen dat ze het heeft gedaan.

Ze was ontzettend moe en tijdens het huiswerk aardig tegendraads,maar het is gelukt om het samen te doen.Ik had wel best met haar te doen,maar het moet gewoon gebeuren.We hebben er ook niet over gehad of ze het begreep waar het over ging.Dit was meer als genoeg.

Ben heel blij dat deze dag zo positief is verlopen,eens kijken hoe het vandaag weer gaat.

Morgen gaat Bruce naar zijn school,voor de eerste keer ben benieuwd.

nou dat was het voor vandaag.
liefs miranda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten